Fleet & Cost Controller/Fordonsansvarig/Fleet manager

Arbetsbeskrivning

Har du ett strukturerat arbetssätt, stark analytisk förmåga och ett intresse för både fordon och kostnadsstyrning? Vill du arbeta med hållbarhetsdriven utveckling i ett samhällsviktigt bolag? Då kan rollen som Fordonsansvarig hos vårt kundföretag i Stockholm Norrort vara nästa steg i din karriär.

Företaget är ett ledande företag inom kritisk infrastruktur med 1 200 fordon i sin svenska fordonsflotta, där fokus ligger på rätt fordon för rätt uppdrag, till rätt kostnad och med minsta möjliga klimatpåverkan.

Du får det övergripande ansvaret för företagets fordonsflotta i Sverige, främst bestående av cirka 900 produktions- och servicebilar som används av företagets tekniker inom el, fiber och byggnation. Resterande fordon består av tjänstebilar, släp och specialfordon. Du är ensam i din roll men har ett stort nätverk både internt och externt.

Arbetet kombinerar administration, analys, inköp, uppföljning och kommunikation. Du rapporterar till Inköpschef och arbetar nära ekonomi, IT, lokala fordonsansvariga och externa parter som leasingbolag, verkstäder och fordonshandlare.

Dina arbetsuppgifter inkluderar:
• Operativ och strategisk hantering av hela fordonsflottan
• Standardisering, uppföljning och analys av kostnader (TCO)
• Ansvara för och utveckla fordonspolicy, rutiner och riktlinjer
• Aktivt arbete med hållbarhetsmål
• Kontinuerlig dialog med våra lokala fordonsansvariga
• Identifiera och kravställa digitala verktyg för uppföljning och administration
• Avtal, upphandlingar och kontakt med leverantörer och återförsäljare
• Koordinering kring utrustning, alkolås, foliering och beställningsspecifikationer
• Uppföljning av connected fleet-data och körjournaler
• Kvalitetssäkring av rapportering kopplat till ekonomi, miljö och drift

Din profil

Vi söker dig som är självgående, strukturerad och proaktiv, med erfarenhet av att ansvara för en större fordonsflotta. Du har ett analytiskt sinne, trivs i en datadriven miljö och tänker långsiktigt. Du är van vid att arbeta både operativt och strategiskt, och har ett starkt affärs- och inköpsperspektiv.

För att lyckas i rollen behöver du ha:

Erfarenhet av liknande roll, t.ex. fleet manager, fordonsansvarig eller inköpare

Mycket god förståelse för TCO, kostnadsanalys och uppföljning

God systemvana, mycket goda kunskaper i Excel

Förmåga att driva förbättringar och implementera effektiva processer

Vana att kommunicera med både interna och externa intressenter

B-körkort och mycket god svenska i tal och skrift

Har du erfarenhet från bygg-, entreprenad- eller teknikbranschen är det meriterande.

Om företaget

Mer information om tjänsten och företaget ges vid en eventuell intervju.

Autorekrytering är Sveriges ledande rekryterings- och bemanningsföretag nischat inom motorbranschen. Vi ser med stolthet tillbaka på vår utveckling sedan starten 2005 och jobbar ständigt med att överträffa våra kunders, kandidater och medarbetares förväntningar. Att förmedla rekrytering och bemanning till den svenska motorbranschen är fantastiskt spännande!

Våra kunder representerar flera av de mest kända återförsäljarna, verkstäderna och generalagenterna i denna dynamiska bransch. Vi mycket glada över förtroendet vi fått från vårt stora kontaktnät av intressanta kunder och kompetenta kandidater. Vår gedigna erfarenhet gör att vi kan hålla en konsultativ framtoning mot såväl kund, medarbetare, konsult och kandidat. Autorekrytering finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping och vi utför uppdrag i hela Sverige.

Kontaktuppgifter

Frågor om tjänsten och processen besvaras av June Pärnänen, tel. 070 622 60 19. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan avslutat ansökningsdatum, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.

Svensk Autorekrytering
    • Företag

      Svensk Autorekrytering
    • Ort

      Stockholm
    • Inkommet

      2025-05-25
    • Omfattning

      Heltid
    • Ansök senast

      2025-06-07

Tipsa dina vänner

Kontakt